søndag 14. desember 2014

Politiska funderingar

Hej och hopp !

I dag känner jag för att skriva lite, och det handlar inte om häst. Eller jo lite, när jag tänker efter.

Det är ju som alla vet lite kaos i Sverige just nu, med extra val till Riksdagen (som inte får kallas nyval) i slutet på mars 2015.
Jag har aldrig varit särskilt politiskt intresserad, dagar och år fortsätter att rulla på och jag blir skrämmande nog 50 år nästa år.
Men äntligen har jag fått upp ögonen för att alla (absolut ALLA) är med på att bestämma hur vi vill ha det här i Sverige. Vi kan kanske inte ändra på saker snabbt och kanske något inte går att ändra på alls, men vi kan absolut vara mera aktiva när det handlar om hur landet regeras.
Säger jag som inte engång är svensk, jag är ju invandrare från Norge ! Men jag funderar verkligen på att bli svensk, för att få rätten att rösta till Riksdagen.
Men i dag som man får väldigt mycket info via sociala medier och via olika tidsskrifter, forskning, hemsidor m.m., kan man ganska lätt göra sig en uppfatning om dagens läge. Ut ifrån detta kan man vara med på att påverka folket. När jag bodde i Norge röstade jag bara ett par gångar, och jag förstår mig själv och även dom som inte röstar nu också.
Det är inte alltid det spelar så stor roll vem som sitter med makten, det blir negativt på vissa områden och positivt på andra. I valrörelser är det lätt att lova, men kanske inte lika lätt att följa det dom lovar när det kommer till "skott".
Två saker har irriterat mig efter att Regeringen inte fick igenom sitt statsbudget i Riksdagen. Här i Sverige finns ju så mycket plats, var den ena irriterande sak som har surrat i huvudet. Den andra var mitt i naturens program på tv om forskning på gotlandruss. Kan gotlandsrussen hjälpa till att hålla landskapet uppe, och öka den biologiska mångfalden?
Det här får bli min hjärtefråga framöver: hur ska vi få det svenska folket att återkomma till landsbygden?

Att det finns mycket plats här i Sverige är ju riktigt, men man kan ju inte på fulla alvar mena att där kan invandrarna bo. Som det ser ut i Sverige i dag, tror jag de flesta invandrare/flyktningar vill slippa att bo på landsbygden.

I mitt i naturen programmet, och svar på deras fb sida ser det ut som att slaget om landsbygden är tapt. Vi har gett upp, är det så?
Projektet med gotlandsrussen borde heller ha varit ett projekt om hur man ska få folk att vilja leva på landsbygden igen.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar